Sunday, June 12, 2011

KOTA BHARU BANDARAYA ISLAM

Perjalanan saya dari Kuala Terengganu ke Kota Bharu iaitu kira-kira 165 km telah mengambil masa lebih kurang 2 jam 45 min. Perjalanan yang santai...tak terlalu pecut..tak terlalu perlahan. Pada mulanya...hajat ingin melalui jalan pantai tetapi telah diberi tunjuk arah yang salah oleh seorang rakan menyebabkan saya hanya melalui jalan kampung (jln besut).
Tiba jer di Kota Bharu..Kelainan dapat dirasai walaupun kedudukan muka bumi dan sosio ekonomi penduduk KB dan KT adalah sama. Yang paling menarik dan paling dikagumi ialah cara perniagaan pasar malam disekitar Kota Bharu. Apabila tiba jer AZAN berkumandang, semua urusniaga dihentikan secara spontan tanpa ada apa-apa arahan dari pihak berkuasa @ adanya penguatkuasaan..Inilah dinamakan cara hidup penduduk disebuah bandaraya islam.
Masjid Muhammadi Kota Bharu merupakan masjid ditengah-tengah Bandaraya KB. Program agama yang cukup padat dimasjid ini menjadikannya sebuah masjid yang cukup terkenal dikalangan orang-orang yang meminati pengajian ilmu agama.
Tetapi..AWAS kepada musafir-musafir yang mengunjungi bandaraya KB ini, pastikan meter parkir anda sentiasa dimasukkan duit yang mencukupi kerana penguatkuasa untuk saman parking cukup aktif di bandaraya ini tak kira siang ataupun malam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails