Wednesday, January 4, 2012

SEAWALKING @ SAPI ISLAND


Anda pernah berjalan dalam air laut yang dalam..?? Bagaimana ya...tak kan tak terapung plak @ tenggelam terus..?? Lihat video diatas...ini namanya SEAWALKING. Realiti bukan fantasi...Aktiviti Seawalking ini telah saya lakukan di Pulau Sapi, Sabah. Teknologi korea yang pertama di Malaysia dan di Pulau Sapi ini saja anda boleh melakukan aktiviti berjalan dalam air laut yang dalam....bukan snorkling ye...

Semasa didalam air laut yang dalam ni...terasa arus air laut yang bergelora tetapi kita boleh memegang tali yang telah disediakan pada dasar laut. Anda boleh jalan-jalan dalam laut dan memberi ikan-ikan makan.Memang banyak ikan-ikan yang berwarna warni didapati disini yang begitu jinak...Andapun boleh pegang ikan-ikan ini. Memang best..!!
Beri ikan makan didasar laut...kena pegang tali coz arus pun deras

Aktiviti Seawalking selama lebih kurang 30 minit ini betul-betul menguji ketahanan dan kemantapan fizikal anda.Lu fikirla sendiri.... 3 orang jer (termasuk jurukemera) jalan ditengah-tengah lautan ....serammm..takut ada jaws...he..he..

Sedikit penerangan berkenaan aktiviti Seawalking ini...dari Kota kinabalu saya telah menaiki speed boot ke pulau sapi yang mengambil masa 20 minit. Dipulau sapi saya telah diberi penerangan berkenaan aktiviti seawalking ini. bagaimana prosedur dan tahap keselamatan yang perlu diambil kira semasa didalam laut. dari pulau sapi ,saya telah dibawa menaiki boot lagi ketengah laut iaitu lokasi pengkalan terapung untuk seawalking ini.
main dengan NEMO yang jinak

Selepas memakai helmet dan kasut yang disediakan sayapun turun kedasar laut ditemani kawan saya sorang.
Memang menarik melihat keindahan dasar laut dengan terumbu karang dan ikan-ikan yang masih belum pupus di perairan pulau sapi ini.
tengah bercakap dengan ikan...he..he..
Andai kata anda dapat menamatkan xpdc dasar laut ini, anda akan dapat sijil spt ni.

1 comment:

  1. brother...brp kena byr ye utk aktiviti sea walking nie?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails